Skip to main content

21 Ogos 1969 - MENGENANG 40 TAHUN PEMBAKARAN AL-AQSA

Tanggal 21 Ogos adalah salah satu daripada tarikh hitam bagi umat Islam di seluruh dunia. Genap 40 tahun yang lalu pada 21 Ogos 1969, maruah umat Islam telah tercalar dengan satu penghinaan apabila Masjid Al-Aqsa yang merupakan qiblat pertama umat Islam telah dibakar oleh pelampau Yahudi yang disokong kuat oleh golongan Kristian Zionis. Usaha terkutuk ini telah dilakukan oleh Michael Dennis Rohan yang berasal dari Australia.



Pada peristiwa tersebut, Michael Rohan telah menyalakan api di dalam Masjid Al-Aqsa untuk membakar hangus masjid dan sekaligus memusnahkannya. Api yang marak membakar hampir-hampir sahaja memusnahkan keseluruhan bangunan Masjid Al-Aqsa. Namun hasil usaha gigih dan tangkas oleh penduduk Islam di Baitul Maqdis selama sehari suntuk, akhirnya mereka berjaya memadamkan api tersebut.

Kejadian itu dianggap sebagai satu jenayah besar yang memilukan bagi umat Islam di seluruh dunia yang turut dirasai sehingga ke detik ini. Michael Rohan sebenarnya tidaklah bersedirian di dalam melakukan jenayah keji ini. Beliau mendapat sokongan padu dari rejim Zionis Israel yang mahu melihat Masjid Al-Aqsa lenyap dari muka bumi bagi meneruskan projek mereka untuk membina kuil Yahudi yang dikenali sebagai ‘Solomon Temple’ atau Haikal Sulaiman di dataran Baitul Maqdis tersebut.


Kemusnahan Al-Aqsa

Menurut ramai saksi, pasukan tentera Israel pada hari itu dengan sengaja telah menutup saluran paip air menuju ke Masjid Al-Aqsa agar agenda pembakaran yang dirancang dapat terus membakar keseluruhan bangunan masjid. Bahkan tentera Israel juga telah menghalang pasukan bomba dan warga Arab daripada memasuki kawasan masjid pada hari tersebut. Kebakaran itu merupakan antara detik yang terparah di dalam sejarah ancaman terhadap Masjid Al-Aqsa.

Aksi biadab dan ganas tersebut telah menyebabkan sebahagian besar Masjid Al-Aqsa mengalami kerosakan dan musnah menjadi arang termasuklah Mimbar Solahuddin al-Ayyubi yang bersejarah yang telah dibina sejak zaman Nuruddin al-Zinki, Mihrab Zakaria, Masjid Umar al-Khattab dan sebahagian besar daripada serambi masjid. Apabila dihitung dengan lebih teliti, kemusnahan tersebut melebihi sepertiga daripada keseluruhan kawasan masjid iaitu kira-kira 1500 meter persegi daripada 4400 meter persegi keluasan asal kawasan masjid. Turut musnah dalam kejadian tersebut adalah atap-atap masjid yang telah roboh menyembah bumi serta tiang-tiang yang indah dengan hiasan ayat-ayat al-Quran.




Penjenayah yang bertanggungjawab terhadap pembakaran tersebut, Michael Rohan telah ditangkap tetapi telah dibebaskan tanpa sebarang hukuman. Malahan beliau dengan rasa bongkaknya telah berkata bahawa apa yang dilakukannya adalah satu tanggungjawab agama sebagaimana yang termaktub di dalam ajaran kitab Talmud. Beliau turut menyatakan bahawa beliau telah berjaya di dalam melaksanakan misinya yang didakwa sebagai perintah dari tuhan. Mahkamah Israel sememangnya sentiasa bersandiwara apabila memutuskan bahawa Michael Rohan yang merupakan seorang doktor perubatan itu sebagai seorang yang tidak siuman dan hanya dikenakan tindakan dihantar pulang ke Australia.

Demikianlah, betapa gigihnya pengganas Zionis yang bekerja kuat siang dan malam memerah keringat serta menjalin kerjasama erat dengan rakan-rakan kroni. Mereka mempunyai objektif yang sama iaitu untuk menghapuskan Masjid Al-Aqsa dari muka bumi serta membuat persiapan demi persiapan bagi projek pembinaan kuil Yahudi impian mereka.


Organisation of Islamic Conference – OIC

Pembakaran Al-Aqsa telah menundang aksi protes dari seluruh dunia Islam bermula dari negara Maghribi di barat sehinggalah ke Indonesia di timur.

Beberapa pertemuan dan perundingan di peringkat regional dan internasional telah diadakan bagi menghentikan kemarahan umat Islam. Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) terpaksa mengadakan sidang tergempar dan telah mengeluarkan Resolusi 271 yang mengutuk Israel dan menyeru Israel agar menghentikan segala usaha yang bertujuan untuk merubah status Kota Baitul Maqdis (Jerusalem) dan pengyahudian Masjid Al-Aqsa.

Para pemimpin negara-negara Islam telah bergabung dan bersetuju untuk menubuhkan OIC ekoran dari kejadian pembakaran Masjid Al-Aqsa tersebut. Mereka telah mengadakan pertemuan tergempar di Rabat, ibu negara Maghribi serta telah menghasilkan beberapa resolusi bagi mencegah apa jua usaha penodaan Masjid Al-Aqsa. Namun sedihnya keputusan-keputusan itu semuanya hanya tinggal sebagai resolusi yang tidak berjaya dilaksanakan.

Peristiwa pembakaran Al-Aqsa pada tahun 1969 itu sebenarnya bukanlah peristiwa yang terakhir terhadapnya. Bahkan penodaan Masjid ke-3 suci bagi umat Islam ini semakin meruncing sehingga ke saat ini. Ternyata sekali bahawa PBB dan OIC telah terbukti gagal dalam menangani keselamatan dan kesucian Masjid Al-Aqsa.


Ancaman Yang Berterusan

Kesan pedih dari pembakaran Masjid Al-Aqsa pada tahun 1969 masih terus dirasai oleh dunia Islam sehingga ke saat ini. Pada 27 Januari 1982, sekelompok Yahudi radikal berjaya masuk ke Masjid Al-Aqsa untuk membakarnya sekali lagi namun usaha mereka berjaya dipatahkan.

Kemudian pada 14 Januari 1989, beberapa orang anggota (parlimen) Knesset Israel telah masuk ke Masjid Al-Aqsa dengan kawalan ketat pasukan rejim Zionis Israel dan di dalam Masjid Al-Aqsa mereka telah membaca kitab-kitab suci agama Yahudi mereka.

Seterusnya pada September 2000, mantan PM Israel Ariel Sharon, dengan kawalan ketenteraan yang sangat ketat dari pasukan militari rejim Zionis Israel telah melakukan kunjungan ke Masjid Al-Aqsa dan telah masuk ke dalam masjid itu. Beliau telah mengatakan bahawa lawatan tersebut adalah hak bagi rakyat Israel untuk melawat sebahagian dari tanah negara mereka. Kunjungan tokoh pengganas Sabra dan Shatila ini telah menyebabkan tercetusnya Intifada Al-Aqsa (kebangkitan rakyat Palestin).

Kini, setelah 40 tahun pembakaran Masjid Al-Aqsa, masih ada ribuan lagi anggota kelompok pengganas Zionis dan Yahudi radikal yang terus menanti kelalaian umat Islam untuk merobohkan Masjid Al-Aqsa yang diberkati itu.


Projek Pengyahudian Masjid Al-Aqsa

Masjid Al-Aqsa mula jatuh ke tangan penjajah Zionis pada bulan Jun 1967 dengan tertawannya bahagian timur Baitul Maqdis. Bermula dari peristiwa yang dikenali sebagai an-Naksah (malapetaka yang berulang) itu, Masjid Al-Aqsa telah terus menerus dinodai kesuciannya. Acapkali berlaku peristiwa demi peristiwa di masjid yang diberkati ini dengan kejadian yang begitu menguji perasaan dan hati sanubari umat Islam. Juga kerapkali berlaku ketegangan politik di dunia Islam disebabkan Masjid Al-Aqsa sentiasa diganggu-gugat kemuliaannya oleh golongan Yahudi radikal yang bersekongkol dengan rejim Zionis Israel.




Selain dari pembakaran masjid, banyak lagi jenayah Zionis ke atas Masjid Al-Aqsa. Di antaranya ialah :-

1. Menghalang umat Islam dari menziarahi masjid ini
2. Menghalang usaha membaik-pulih Masjid Al-Aqsa yang rosak
3. Perampasan Tembok Buraq yang merupakan sebahagian dari Al-Aqsa
4. Mengadakan upacara agama Yahudi di dalam Al-Aqsa
5. Siri pengeboman secara terancang ke atas Masjid Al-Aqsa
6. Siri pembunuhan umat Islam di Masjid Al-Aqsa
7. Penggalian terowong yang besar lagi panjang di bawah masjid ini.

Sudah terlalu banyak kes jenayah yang dilakukan oleh rejim Zionis Israel terhadap Masjid Al-Aqsa yang merupakan jantung hati umat Islam. Kesimpulannya, apa yang telah, sedang dan yang akan berlaku terhadap Masjid Al-Aqsa merupakan sesuatu yang sepatutnya sudah cukup untuk menyedarkan umat Islam dari terus lena dalam buaian mimpi.

Sebagai qiblat yang pertama bagi umat Islam, masjid yang ketiga suci serta bumi Isra’ dan Mi’raj, Masjid Al-Aqsa mesti diselamatkan dari kemusnahan dan kehancuran oleh tangan-tangan pengganas rejim Zionis dan pelampau Yahudi.


Tindakal praktikal bagi menyelamatkan Al-Aqsa

Sebenarnya banyak perkara yang praktikal yang boleh kita sumbangkan bagi menyelamatkan Masjid Al-Aqsa dari ancaman kemusnahan. Di antaranya ialah:

1. Bermula dengan diri kita, kenali sejarah Palestin dan kepentingan Masjid Al-Aqsa dalam aqidah umat Islam.
2. Didiklah keluarga dan masyarakat tentang keutamaan mengambil berat urusan umat Islam termasuk dengan apa yang berlaku di Palestin.
3. Tanam dan sebarkan kesedaran tentang status sebenar Masjid Al-Aqsa kepada masyarakat dengan apa jua cara.
4. Anjurkan program yang berkaitan dengan Masjid Al-Aqsa pada sambutan peristiwa Isra’ dan Mi’raj ataupun pada Hari Al-Aqsa Sedunia pada 21 Ogos nanti di masjid-masjid, sekolah-sekolah, kampus universiti dan di premis-premis yang lain.
5. Memberikan sumbangan kewangan kepada badan-badan yang memperjuangkan masa depan Masjid Al-Aqsa.
6. Memahamkan isu ini kepada pelbagai lapisan masyarakat di negara kita dan mengajak mereka untuk turut serta dalam agenda memperjuangkan kesucian Al-Aqsa.
7. Menyokong seruan pemboikotan ekonomi ke atas barangan musuh (Zionis) dan juga pendokong mereka.
8. Melibatkan golongan bukan Islam dalam isu ini di atas asas persefahaman bersama dan menyerlahkan dimensi kemanusiaan. Persefahaman ini adalah bertitik tolak daripada kefahaman yang benar, adil dan berdasarkan kemanusiaan.
9. Melonjakkan isu ini ke persada nasional dan antarabangsa kerana perjuangan pembebasan Al-Aqsa adalah isu yang menyatukan cita-cita dan hasrat umat Islam sejagat.
10. Berdoa kepada Allah swt agar Masjid Al-Aqsa diselamatkan dari musuh-musuh umat Islam dan kemuliaannya sentiasa terpeilhara.


Kita harus bertindak segera secara sistematik dan berterusan demi masa depan Masjid Al-Aqsa. Kita mesti melakukan tindakan secara pro-aktif sebelum rejim Zionis dan golongan yang bersekongkol dengannya berjaya di dalam melaksanakan cita-cita jahat mereka. Sebelum nasi menjadi bubur dan sebelum kita semua terlambat, mari kita berganding bahu dan mengorak langkah ke hadapan demi kesucian Al-Aqsa tercinta…


Rujukan:

* Harun Yahya. Palestine – Zionism and Israel Terrorism. Islamic Book Service. Delhi 2003.
* Mahmud as-Sharatawi. Memory of Al-Aqsa Mosque Arson: Muslims’ Duty. 22 August 2005. http://www.islamonline.net
* Maszlee Malik. Al-Aqsa Dalam Bahaya. Kuala Lumpur 2006.
* Mohsen M.Saleh. History of Palestine. A Methodical Study of the Palestinian Struggle. Al-Falah Foundation. Cairo 2005.
* Tareq M. Suwaidan. Palestine – Yesterday, today and tomorrow. Ebbad Co. Kuwait 2006.
* United Nations Security Council Resolution 271 – September 15, 1969. http://www.un.org
* Yusuf Al Qardawi. Baitul Maqdis – Tanggungjawab Setiap Muslim. Pustaka Syuhada. Kuala Lumpur 1999.
Mail tulisan ini kepada rakan

Comments

Popular posts from this blog

Hubungan baik sesama manusia...

Hubungan Baik antara Sesama Manusia Di samping perhubungan manusia dengan Allah, Islam menitikberatkan juga perhubungan antara manusia dengan manusia. Allah s.w.t berfirman, maksudnya, “Ditimpakan ke atas mereka kehinaan di mana-mana pun mereka berada (tanpa kemuliaan dan keamanan) kecuali (mereka berada) dengan tali (agama) daripada Allah dan tali (perdamaian) dengan manusia”. (Ali ‘Imran : 112). Apabila disebut, perhubungan baik dengan manusia, maka skop perhungan itu bukan di kalangan manusia semata, tetapi meliputi alam_makhluk yang bernyawa dan yang tidak bernyawa_yang ternyata merupakan komponan atau mempunyai kaitan rapat dengan kehidupan manusia. Sudah menjadi kenyataan, apabila tidak ada perhubungan baik antara manusia dengan alam, misalnya sekelompok manusia melakukan kerosakan di mana-mana di atas muka bumi ini, maka berlakukah gejala alam yang bukan saja mejejaskan kehidupan kelompok manusia itu sendiri malah kelompok-kelompok manusia yang lain. Pemeliharaan alam ini jelas ...